Dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii, powszechna digitalizacja, a także coraz większa mobilność ludzi, towarów i usług to niektóre z czynników sprawiających, że poszukiwanie partnerów biznesowych poza granicami kraju przestaje być sytuacją wyjątkową. Znalezienie rynków zbytu lub dostawców zagranicą dla wielu firm może okazać się szansą na rozwój.
Warto jednak pamiętać, że transakcje z zagranicznymi kontrahentami, oprócz korzyści, mogą nieść ze sobą szereg trudności, na które należy się przygotować.
Euro na kontach
Za wykonaną usługę lub dostarczony towar należy zapłacić – ta uniwersalna reguła ma zastosowanie zarówno w krajowych, jak i międzynarodowych interesach. Jednak już sposób zapłaty, a konkretniej waluta, w której ona nastąpi, może być różny. Ta pozornie błaha sprawa powodować może wiele komplikacji. Przede wszystkim trudności może sprawiać przeliczenie kwot należności bądź zobowiązań w walutach obcych na złotówki po odpowiednim kursie, a następnie odpowiednie ich uwzględnienie na kontach księgowych. Księgowanie różnic kursowych, a także wycena walut na rachunkach bankowych nie są łatwe i bez pomocy odpowiednich narzędzi programu księgowego mogą okazać się żmudnym i pracochłonnym zadaniem. Program księgowy SyKOF FK umożliwia zautomatyzowanie tych procesów, co pozwala na znaczną oszczędność czasu, a także ogranicza do minimum możliwość pomyłek.
Faktura, invoice, Rechnung?
Kolejną sprawą, którą należy rozwiązać podejmując współpracę z kontrahentami spoza naszego kraju jest kwestia bariery językowej. Zrozumiałym jest, że każde przedsiębiorstwo chciałoby otrzymywać dokumentację w języku zrozumiałym dla swoich pracowników. Nierzadko dokumenty w takim języku są także wymagane przepisami konkretnego kraju. Rodzi to konieczność przygotowywania tłumaczeń dokumentów (np. faktur, zamówień, itp.). Wychodząc naprzeciw takim potrzebom system ERP SyKOF pozwala na przygotowanie dowolnej ilości wariantów językowych każdego z generowanych dokumentów. Dodatkowo, dla każdego z kontrahentów, istnieje możliwość określenia domyślnego języka. Dzięki możliwości podania obcojęzycznych nazw dla każdego z towarów i wyrobów, przygotowanie takiego dokumentu nie wymaga wiele pracy, a dzięki zachowaniu spójności wizualnej z pozostałymi dokumentami firmowymi, wpływa na budowanie profesjonalnego wizerunku firmy.
Pracownicy za granicą
Firmy z branży budowlanej lub montażowej nierzadko borykają się z innym problemem wynikającym z współpracą z zagranicznymi firmami. Częstą spotykaną sytuacją jest oddelegowywanie pracowników do pracy zagranicą, np. na budowach lub obiektach kontrahenta. Przepisy regulujące proces oddelegowywania pracowników nakładają na pracodawcę wiele obowiązków, jak np. sporządzanie wielu dodatkowych dokumentów. Poza tym ta grupa pracowników podlega także odrębnym przepisom dotyczącym naliczania składek ubezpieczenia społecznego oraz podatku dochodowego. Program kadrowy SyKOF HR posiada mechanizmy pozwalające na zgodną z przepisami obsługę kadrowo-płacową oddelegowań pracowniczych. Dodatkowo możliwe jest także naliczanie wynagrodzeń w walutach obcych.