Trwają prace dostosowujące system ERP SyKOF do wymogów generowania tzw. „Jednolitego Pliku Kontrolnego”. Plik ten już od 1 lipca 2016 będzie wymagany od dużych przedsiębiorstw o zatrudnieniu powyżej 250 osób lub przekraczających obrót 50 mln euro rocznie. W przypadku mniejszych przedsiębiorstw czas dostosowania do nowych przepisów został wydłużony do 30 czerwca 2018 r.
Czym jest Jednolity Plik Kontrolny?
Jednolity Plik Kontrolny będzie zawierał szczegółowe informacje dotyczące operacji ewidencjonowanych w księgach rachunkowych i podatkowych firmy. Obowiązkom raportowania będzie podlegał obszar ksiąg rachunkowych, wyciągów bankowych, gospodarki magazynowej, ewidencji zakupu i sprzedaży oraz faktur VAT, a w przypadku mniejszych przedsiębiorstw podatkowa księga przychodów i rozchodów i ewidencja przychodów. Forma składania raportu jest ściśle określona jako plik elektroniczny w formacie xml o ustalonej strukturze.
Jakie będą koszty wprowadzenia zmian?
Wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego wymagać będzie zatem od przedsiębiorstwa zarówno dostosowania wewnętrznych procedur i sposobów ewidencjonowania poszczególnych operacji jak i zweryfikowania wykorzystywanego w firmie systemu informatycznego pod kątem możliwości sprostania nowym wymogom. Mimo zapewnień Ministerstwa Finansów o znikomym koszcie przystosowania się do nowych przepisów, zmiany oznaczają dla firm konieczność poniesienia dodatkowych kosztów. Przedsiębiorstwa funkcjonujące w oparciu o systemy i programy informatyczne bez zapewnionej opieki serwisowej i możliwości aktualizacji będą zmuszone do sporych wydatków.
Kto za to zapłaci?
Klienci firmy SYKOM dzięki zapewnionej opiece serwisowej systemu nie muszą martwić się o temat dostosowania systemu do nowych wymogów. Zintegrowany system ERP SyKOF pozwala na gromadzenie potrzebnych informacji we wszystkich wymaganych obszarach i generowanie plików o odpowiednim formacie i strukturze. System jest stale rozbudowywany i dostosowywany do kolejnych zmian przepisów, dzięki czemu nie zachodzi obawa o jego niedostosowanie do obowiązującego prawa ani o nagłą konieczność pokrycia niespodziewanych wydatków w obszarze informatyzacji przedsiębiorstwa.